Życzliwość polepsza nastrój w pracy

Wiem, że trudno być miłym gdy wszyscy w biurze mają gburowate miny i są naburmuszeni. Ale zdecydowanie się opłaca.

Życzliwość i dobre uczynki są korzystne nie tylko dla odbiorców, ale też wzbogacają nas samych, co właśnie zostało potwierdzone eksperymentalnie. Ponadto życzliwe środowisko jest wspierające, gdy stajemy przed wyzwaniami w pracy. Badacze z USA przeprowadzili eksperyment w europejskim oddziale dużej korporacji, aby sprawdzić jak życzliwe zachowania wpływają na ludzi. Wyniki badania opisane w najnowszym numerze „Emotion” wskazują na wzmacniające korzyści z dawania, otrzymywania i obserwowania uprzejmości. Wystarczy przyjazny uśmiech, zaproponowanie herbaty, zagadanie i miły komplement.

Okazuje się, że gdy ktoś jest dla nas miły i spotykamy się z drobnymi uprzejmościami w ciągu dnia to nie tylko czujemy się szczęśliwsi, ale też lepiej radzimy siebie ze stresem związanym z większym natężeniem pracy. Co więcej, niełatwo wtedy zaburzyć nasze poczucie kontroli i autonomii.
Życzliwość jest zaraźliwa. Bycie obdarowanym uprzejmością wywołuje chęć odwzajemnienia. Jesteśmy wtedy pozytywnie nastawieni do innych – nie tylko tych, którzy wcześniej byli dla nas mili. Uprzejmość rozprzestrzenia się i może do nas wrócić.

Życzliwość wobec innych może mieć bardzo pozytywny efekt dla osoby, która ją okazuje. Z badań kalifornijskich psychologów wynika, że obdarowując dobrocią innych jesteśmy mniej depresyjni, bardziej szczęśliwi i utrzymujemy satysfakcję z pracy. Ponadto mamy większe poczucie autonomii i wiarę we własne zdolności.

Jest jedno „ale”. Uprzejmości wobec innych lepiej nie zapisywać w zasadach funkcjonowania biura. Tutaj managerowie i HR-owcy powinni się zatrzymać. Życzliwość i zachowania prospołeczne, które są wymuszone nie działają. Przynoszą one wtedy odwrotny skutek. Osoby, które czują się zobowiązane do miłych gestów przestają je robić spontanicznie i odbijają sobie zachowaniami aspołecznymi, kiedy nikt nie patrzy.

Jak korzystać z życzliwości ?

1. Praktykuj życzliwość i uprzejmość codziennie.

2. Nie oczekuj nic w zamian.

3. Skup się na zmianie swojej postawy. Nie staraj się zmienić zachowań innych.

 


Więcej:
http://psycnet.apa.org/record/2017-24716-001
http://amj.aom.org/content/60/1/373.abstract?etoc
https://digest.bps.org.uk/2017/07/04/small-acts-of-kindness-at-work-benefit-the-giver-the-receiver-and-the-whole-organisation/